Blandade bilder

Nå morjens! På den här bloggen har det varit tyst igen och den här gången kan jag faktiskt skylla på att jag har varit upptagen med jobb och sånt. Jobbet som skulle vara casual med 20-30 veckotimmar visade sig bli 37 timmar förra veckan och den här veckan blir det över 40, men åh, så skönt det är att arbeta igen. Idag, måndag är jag ledig men imorgon drar veckan igång igen och sedan jobbar jag fram till klockan 18 på självaste julafton innan vi stänger för tre dagar.

Julen firar vi sedan ute i Rutherglen i år tillsammans med Scotts mammas familj. Den 24e går alla till puben och man möter upp med barndomsvänner och folk man känner hemifrån (lite som den 25 hemma i Finland) och den 25e hänger man hemma med familjen och äter en massa gott och utbyter presenter och sånt.

Jag som inte är mycket för presenter har försökt att subtilt föreslå att vi skippar julklapparna i år, men det har inte riktigt gått hem… Hade det varit min egen familj hade jag sagt ifrån på skarpen när folk vill köpa en massa grejer till vårt nya hem, men man vill ju vara lite finkänslig trots allt och eftersom vi kommer julklappar måste vi ju ge julklappar också. Lotten har odiskuterat fallit på mig och jag vet att om inte jag trollar fram lite inspiration och idéer kommer stackars familjen bli utan presenter från oss i år. Är lite bitter på Scott för det här, men annars ser jag faktiskt framemot julen nu och är ivrig att se hur det firas här. 🙂

Nu lite blandade bilder från veckan som gått.

Men har ni sett så snygga work boots!? Svarta, läder och steel caps ska det vara ifall det skulle råka falla köttknivar på fötterna. För övrigt kan jag säga att det gått ganska bra på jobbet. Det är som vilket som helst kassajobb och man träffar en massa folk hela dagarna. Har vant mig vid att vara artig på australiensiskt vis också, även om det kändes ganska konstigt i början att prata och fråga så mycket av kunderna. Hello. How you going? How’s your day been? All set for Christmas, are we? Will these be right in the same bag? 🙂 Vi är många som jobbar på butiken – jag gissar på närmare 80 pers en vanlig vardag – och dom flesta är trevliga. Jag är redan känd som ”hon som cyklar till jobbet” och det har inte gått en dag utan att jag fått bekräfta att ja, jag cyklar till jobbet och tja, det tar väl ungefär 40 minuter och nej, jag dör inte av utmattning innan jag kommer fram. 🙂

Lite annat än jobb har jog dock hunnit med och en dag i mitten av förra veckan fyndade jag den här snygga läderväskan för fyra dollar på loppis.

Lagom till förra helgen återvände Scotts syster med sambo från Vietnam och vi blev bjudna på middag som tack för att vi varit hus- och hundvakter. Vi fick också varsin temugg och vi har redan använt dem flitigt.

En annan kväll bjöd vi dem på middag hemma hos oss som tack för att dom bjöd oss på middag och det dracks vin ur mina nya loppisglas. Happy glasses kallar Scott den här sortens glas med tryck fast han tycker att man oftast blir allt annat än ”happy” då man får fylla på hela tiden för att de är så små. 🙂 De två längst fram köpte jag nyligen. Två av samma sort, och betalade 50 cent för alla fyra.

Jag har även hunnit med att emotta färdigsydda gardiner och dessutom hänga upp dem. Och jag kan ju säga att det krävdes både avbitartång, några svordomar och ett mindre familjegräl för att få dem på plats. Här i Asutralien sysslar man nämligen inte vanligen med gardinstång och jag lyssnade lite dåligt när Svärmor förklarade hur jag skulle fästa den elastiska gardingrejen (med gardinen fastspänd) på varsin sida av fönstret… Nu är den uppe i alla fall och en likadan hänger i köksfönstret.

Igår kväll tog vi en promenad i grannskapet. Här är en typiskt bakgata som ibland finns mellan två gator. De saknar vanligen namn och finns till för att ge tillträde till tomterna både framifrån och bakifrån.

Alltså om vi någonsin köper hus här så vill jag att det ska bli i East Albury. Det är så grönt och fint här (och inte alls så suddigt som på bilden) och så finns det så himla fina och (relativt) gamla hus här. Dessutom är det gångavstånd till stan, men man får iaf fördelarna med att inte bo precis mitt i smeten. Lite som i östra centrum i Åbo där jag älskade att bo!

Lättast tar man sig in till centrum över en av gångbroarna som går över motorvägen.

Utsikt från en av gångbroarna. Om ni koncentrerar blicken ser ni den bron jag cyklar över när jag ska till jobbet.

Nu har jag suttit på bibban i över två timmar (vi har inte fixat internet till lägenheten ännu) och det börjar kanske bli dags att gå härifrån. 🙂 Ska bara leta reda på ett smaskigt recept på någon julefterrätt nu och så ska jag möta upp Scott när han slutar jobbet. Vi ska handla (vi har skaffat kylskåp nu, ja) och sedan ska vi laga mat och ta det lugnt ikväll.

Passar på att önska GOD JUL nu också ifall jag inte kommer åt att blogga något mer den här veckan.

  1. #1 av Mam på 19 december 2011 - 16:07

    Vad roligt! ♥

  2. #2 av Fanny på 22 december 2011 - 17:52

    God Jul på er också! Hoppas det blir en bra en där också trots att det är mitt i sommaren 🙂 Kramar!

  3. #4 av M på 23 december 2011 - 23:23

    Hurra för kylskåpet! o att gardinerna (intressant ”mundering”) sitter på plats, d sir ju rikit kiva ut i ert vardagsrum. Jacob’s creek, nam, d vinet gillar jag.

    Ja had tänkt skicka ett julkort till er men fick er adress lite för sent så ja strunta i d sen. Men ja önskar er en riktigt god, fin, annorlunda (somrig) jul!! Kramar ❤ o mamma hälsar.

    • #5 av Lilla Lotta på 25 december 2011 - 16:36

      Tack for julhalsningarna. Halsa mamma din ocksa! ❤

Kommentera

