Julklappar 2011

Det blir glest mellan uppdateringarna nu, men vi har fortfarande inte fixat internet till lägenheten så jag får sitta på bibban så ofta det går. Jobbade ju en hel del under julveckan men nu har det lugnat ner sig lite och den här veckan fick jag bara två arbetsturer, vilka båda är avklarade nu. Imorgon är det nyårsafton och iom de dagar vi har stängt över helgen plus att mina lediga dagar faller just så, får jag nu njuta av hela sex lediga dagar! Imorgon firar vi hemma hos Scotts syster med sambo och den 1 januari tänkte vi sticka ut till floden och tälta några dagar. Det har varit så mycket tal i flera år om det där tältandet vid Murray floden som flyter mellan stäaderna här och det ska tydligen vara något helt speciellt så det ska bli kul. Annars ska jag bara njuta. Läsa, baka, laga mat, gå på loppis samt umgås med Svärmor någon dag.

Annars så har jag inte så mycket att berätta förutom att vi har det bra och att det har blivit sommar på allvar nu. Nätterna är så varma att vi liksom sover i små stumpar för att sedan vakna svettiga och irriterade och försöka somna om. Det sköna är iaf att på morgonen när man vaknar är luften ofta frisk och idag morse när jag lade mig på soffan för att läsa en stund innan jag gick till bibban, kom jag på att jag faktiskt frös lite, trots långbyxor och allting. 🙂

Har fotat väldigt lite på sistione också men jag tänkte iaf visa några julklappar som jag fick och sånt… För att liva upp även detta inlägg med lite bilder liksom.

Vi hade sagt inga julklappar med Scott. Främst ville jag inte att också vi skulle bidra till masshysterin och kommersialismen som hör julen till men delvis är jag alltid lite orolig för att folks ka köpa ”fel” saker. Jag vill helt enkelt inte att människor jag tycker om ska lägga sina små slantar på saker jag kanske inte ens vill ha och jag struntar verkligen i hur otacksamt det låter. 🙂 Hur som haver trollade han iaf fram några paket till mig där på julaftonsmorgonen. I det ena låg fyra plastiga och orange-vita äggkoppar som denna på bilden. Köpta second hand och det berörde mig så att han liksom snappat upp det där med mina äggkoppar som jag ju har börjat samla lite på. Och så var det ju second hand så de här kan jag helt klart leva med.

I det andra paketet låg en fantastiskt fin köksvåg som vi hade spanat in i en second hand affär här i Albury en kväll när vi var ute och sprang inne i stan. Jag kunde inte slita blicken från den då och nu kan jag inte förmå mig att packa undan den i något skåp så den står på display på köksbordet. Såå snygg! Får nog ta tillbaka en del av det där jag sa om presenter för vissa vet tydligen exakt vad jag vill ha. 🙂

I ett paket från svärmor låg det mer second hand. Fyra tallriksunderlag – två i en blek orange och två i en blek citrongul färg som kommer passa bra hemma hos oss.

Vi fick också varsitt gåvokort av Svärmor så den 26e gick vi in till stan och bevittnade den galna boxing day rean. Vi orkade i någon halvtimme och sedan satte vi oss och fikade med Svärmor och Scotts tre systrar som vi stötte på i vimlet. Den här pandan pryder för övrigt en vägg på vägen mellan vårt och Dean Street som är huvudgatan här i Albury.

För en del av mitt gåvokort köpte jag den här ugnsformen som vi sedan anväande samma kväll till att rosta pumpa i. Köpte även en likadan oval form med lock och så några skålar i rostfritt stål till bakning och sånt. Mer köksgrejer då alltså. Någon dag senare fyndade vi också en riktigt fin wok i en camping store och så köpte jag äntligen en stavmixer så jag kan börja med mina morgonsmoothies igen.

Scotts julklapp till sig själv var ett beer kit och nu har vi ett eget bryggeri i skafferiet. Det luktar jäst och öl där inne och så måste man vara noga med att stänga dörren så att temperaturen inte förändras alltför mycket och överallt i lägenheten står det tomma, urdiskade ölflaskor som väntar på att bli fyllda. Dessa gröna är ju ganska snygga iaf, eller vad säger ni?

Årets julklapp till oss själva blev en sprillans ny tvättmaskin. Vi hade ju tänkt klara oss med att gå till laundromat några gånger i veckan men vi har båda ”smutsiga” jobb och kommer inte Scott hem alldeles dammig av concrete dust och skit så är det jag som är nersölad av köttfärs över hela magen. 🙂 Så vi slog på stort och köpte tvättmaskin så vi kan hålla oss någorlunda fräscha på jobbet. 🙂

Ja, detta var ju ett relativt tråkigt inlägg känner jag nu. Brukar ju tycka om att blogga ofta med mycket bilder och lite text. Att liksom uppdatera vad som händer i vardagen när det händer. Känns ovant att ta en vecka i taget liksom och försöka komma på allt som hänt… Och när jag tänker tillbaka kommer jag dessutom bara på oväsentligheter som att vi har ätit ovanligt mycket mango just den här veckan för att dom hade färskaste, finaste, godaste mangosarna på special på Aldi eller att det bor två irriterande hundar i vårt område som skäller oavbrutet och när den ena tar rast tystnar börjar den andra… Vidare har der varit väldigt varmt sedan den kyliga juldagen och så har jag grälat lite med en tjej på jobbet och för första gången i mitt liv sagt ifrån till en främmande människa hur jag inte kan ha det, utan att bry mig om huruvida folk kommer snacka skit eller någon kommer tycka illa om mig nu…

Ja, det var väl ungefär det. Ni kanske skulle ställa lite frågor istället? Eller ge mig små uppdrag att typ ta reda på grejer eller fota ihop bilder till ett inlägg eller något… Jag vet att jag frågat förut vad folk vill läsa om och då fått lite hjälp på traven så jag försöker igen. Vill så gärna hålla den här bloggen vid liv för det är så otroligt roligt att kunna gå tillbaka och läsa om vad som hände i vardagen just den månaden eller den dagen, men just nu känns det lite smått oinspirerande att hålla på… Till er som kommenterar vill jag också säga att stort TACK! för det värmer såå att få respons på det man skriver. ❤

  1. #1 av siisi på 31 december 2011 - 1:33

    Det sku va skoj att de ”helhetsbilder” från ert hem, typ hela/halva rum osv 😉

  2. #2 av siisi på 31 december 2011 - 1:34

    *de=se! 🙂

  3. #3 av Mam på 01 januari 2012 - 19:34

    Och allt möjligt om er nya hemstad, och vanligt liv därborta….. 🙂

  4. #4 av Lina på 02 januari 2012 - 8:10

    Kanske vanor och ovanor som du själv har snappat upp ur den australiensiska kulturen? 🙂 Och om det finns nån form av politiskt och socialt engagemang hos unga i Australien? I Norden har vi ju ungdomspartier till exempel.

  5. #5 av Lilla Lotta på 03 januari 2012 - 11:12

    Oj vad ROLIGT att ni kommer med idéer. 🙂 Ska genast knåpa ihop ett inlägg nu med några lägenhetsbilder och så ska jag tänka efter ordentligt om jag snappat upp några vanor och ovanor (lär bli en del, gissar jag) till ett annat inlägg. Ska ta med kameran nästa gång vi rör oss på stan eller är ute och promenerar också så att ni får bilder från Albury och så ska jag sammanfatta vad jag gillar med att bo här och vad som är mindre bra! Härligt att ni ger mig sån inspiration. ❤

Kommentera

