Good Yule

Så var julen över för i år. Tredje julen i Australien och jag har saknat min familj och jularna i mörka Norden som aldrig förr. Julbordet och att bara hänga med favoritgänget som jag växte upp med. Ja herregud, rökt lax och potatislåda och plommonsoppa och tända ljus och att sitta och prataprataprata.
Jag menar inte att vi inte haft fina jular här, eller att vi inte hade en fin i år också, men jag kommer inte ifrån att det inte är samma sak när man firar i sommarvärme och över huvudtaget när man bryter traditionerna. Jag saknar stämningen och lukterna och mörkret som jag är van vid.
En sak som är positiv är dock att den där deppisen som alltid brukade infinna sig hos mig precis efter (för att allt sen bara återgick till det vanliga och att det magiska var över för ett helt år!) inte har kommit i år. Jag resonerar som så att det är för att julen här i solen alltid liksom överrumplar en och det blir inte samma anticipation och build up under hela December. Åtminstone jag fattar aldrig att det är jul förrän bara några dagar innan när man inte kan göra en årlig julresa till Stockholm, glädjegråta till Lucia på den trettonde och tända ljus i mörkret.
Annat positivt är också att jag har en vecka kvar av ledigheten och Scott nästan kika länge. Nu ska vi göra sovrummet inflyttningsklart!!

  1. Lämna en kommentar

Lämna en kommentar