MAT

Någonting har hänt. Jag har fått tillbaka min matlagningsinspis från 2010. Hurra! Testar minst en ny rätt i veckan och känner mig alltid lika präktig när jag lyckas särskilt bra med nån. Hittills har den oslagbara favoriten visat sig vara en vegetarisk bolognese med riven morot, selleri och röda linser som bas. Den var så otippat god och helt sjukt billig att göra. Är ju en så äckligt snål människa innerst inne så sånt här är viktigt!
Gårkvällens alster framkallade däremot nostalgi: Kan ni tänka er att jag ställde mig och gjorde kokosbollar i all hast innan jag skulle iväg och vinna en korismatch! (Vi är härmed vidare till finalserien.) Nu var detta kanske inte det mest äventyrliga att ta sig för med sin nyfunna kökskreativitet men oj vad bra dom blev, fast det blev en hälsovariant utan både socker och smör. Dom ser iaf exakt likadana ut som dom gjorde när man var 11 och att stå där och rulla kändes så trevligt välbekant. Kära, älskade 90-talet. ❤
Jag följer aldrig recept till punkt och pricka utan använder kokböcker etc enbart som inspiration, men alltså gissningsvis kan man blanda ihop en dl mandelmjöl, en halv dl kokosflingor, en halv dl kakaopulver och en msk chiafrön. Sen kan man ha i en halv dl kokosolja och cirka 24 dadlar som först fått ligga i vatten någon halvtimme och som man sen jobbat ihop med fingrarna till en slags pasta. Sen är det bara att arbeta ihop alla ingredienserna med händerna och rulla till bollar i valfri storlek.

image
Nästa gång ska jag testa att ha i lite kaffe och kanske kardemumma, och när våra apelsiner mognat ska jag testa med rivet apelsinskal.

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

