Carelian pasties

image

Visst blev det karelare igår. Med äggsmör och allt. Modellexemplaret ovan är det första (ogräddade) av 19 stycken färdiga godbitar. De efterföljande blev sen lite hipp som happ i olika storlekar och former men till sist tror jag att jag kom på det. Scott var impad och jag hade en teori om att tekniken säkert sitter i ryggraden hos varenda människa som vuxit upp i Finland. Dom här finns ju exakt överallt och när jag tänker efter har jag helt sjukt många matminnen som handlar om just karelska piroger. Till exempel minns jag hur grannens mommo kom från Savolax och fixade lyxigaste pirogerna i världshistorien under sina många besök i Borgå när jag var liten. Och så har jag jättemånga lite udda minnen från walk in frysboxar i ett antal Valintatalo affärer runt om i landet där jag otaliga gånger hämtat djupfrysta Fazer piroger att grädda i bageriet. Faktiskt blev det här baket en liten kulturupplevelse slash nostalgitripp när jag tänker efter.
Summa summarum ett ganska arbetsdrygt projekt då man först ska koka gröt, sen göra deg och till sist rulla ut och knipa ihop skapelserna… Men direkt svårt var det absolut inte.

image

Sen tog jag mina piroger och gick på kalas. Med fjäderboa och allting. Både min outfit och mina Carelians fick höra att vi var attractive.
Nu ska jag strax iväg och testa pilates. Det var några år sen sist och jag intalar mig att det är en mild motionsform. Mina innerlår går sönder efter gårdagens grit och jag klarar inte fler squats nu på några dagar.

  1. #1 av DaniBee på 29 maj 2016 - 22:00

    Älskar karelska piroger! Och du är så fin!!

Kommentera

